torstai 25. tammikuuta 2018

Miksi lyhyt työmatka on niin tärkeä minulle?

Ympäristöasioista ja omasta hiilijalanjäljestäni kiinnostuneena tein Sitran päästötestin.  Sitran sivuilla törmäsin lukuisiin hyviin lyhytartikkeleihin vihreämmistä elämäntavoista.

Yksi minulle henkilökohtaisesti tärkeä juttu liittyy työmatkan pituuteen.
Linkki Sitran juttuun. 

Mukavuudenhalu 

Minulle on aina ollut tärkeää sosiaalisen koulu- tai työpäivän jälkeen päästä kotiin rauhoittumaan, vaihtamaan mukavat vaatteet ja aloittaa vapaa-ajan vietto täysillä. Onneksi minulla on aina elämässäni ollut mahdollisuus tähän. Koulumatkat olivat kävellen 10 minuuttia, yliopistoaikana samaa luokkaa kävellen tai pyörällä ja päätyön työmatkatkin ovat olleet maksimissaan 20 minuuttia autolla (sekin jos oli ruuhkaa).

Kun hankin ensimmäisen koirani, oli kotiin entistä kiireempi - aina ja joka paikasta. Huono omatunto yksin kotona olevista ystävistä, joilla vielä on pissahätä, on vainonnut minua siitä lähtien. Onneksi nykyään jo uskallan itsekin luottaa, että normaali rytmimme toimii ja useimmat muutkin koiranomistajat joutuvat käydä töissä. Lyhyt työmatka helpottaa tässäkin, työpäivän pituus ei sen takia veny.

Vaikutus tuntiansioon

Työmatka-aika kannattaa kuitenkin ottaa myös taloudellisesti huomioon: mikä jää tuntipalkaksi kun lasken työpäivän pituuteen myös työmatkan? Monella työmatka voi olla tunnin tai parikin suuntaansa. Suurkaupungeissa helposti 2 tuntia (ei Suomessa, mutta tiedän täältäkin heikkoja julkisten yhteyksiä, joilla esim. Prisman kassalla työskennelleellä ystävälläni meni 1,5 h suuntaansa).

Esimerkiksi jos tuntiansio on virallisesti n. 22 € (3500€/153 työtuntia kuussa), tunnin työmatkoilla tuntiansioksi tulee n. 17 € (3500€/195 työ- ja matkatuntia/kk). Yli 20 % tiputus.

Entä, jos tulet autolla kaupunkiin töihin, paljonko auton parkkeeraaminen maksaa kuussa? Hallipaikat lähtevät käsittääkseni alkaen n. 100 €/kk, joskin realistisemmin ovat enemmän ja vaikeasti saatavilla.
Kun lasket matka-ajan työajaksi ja vähennät palkasta parkkimaksun, kuinka se vaikuttaa ansioihisi?

Jos vielä lasket yksityisautoilusi päästöt ja ympäristökustannukset, miten se vaikuttaisi ansioihisi?

Kuva: Corey Agopian, Unsplash.com

Elämänlaadun kokonaisvaltainen paraneminen

Moni kyllä sanoo, että tarvitsee työmatkaa vaihtaakseen vapaalle, unohtaakseen työasiat ja fokusoituakseen. Minä väitän, että 10 minuutin pyöräily tai kävely toimivat myös. Pääsee heti päiväkotiin, kauppaan tai treenaamaan tai muuten rentoutumaan. Itse en ainakaan kunnolla rentoudu jossain ratikassa tai autossa, vaan vasta kun pääsen mukaviin vaatteisiin hetkeksi kotisohvalle. Mitä jos matkan sijasta voisit käyttää ajan päikkäreihin?

Täydellisen asunnon löytäminen duunipaikan läheltä on tietenkin vaikeampaa. Mutta kannattaako asumisessa tehdä pieniä kompromisseja, jotta voisi saavuttaa lyhyen työmatkan hyödyt? Pariskuntien toki pitää tehdä joskus valintoja, kumman duunin lähelle asetutaan. Tai onko duunipaikka edes niin varma, että asuntoa kannattaa sen vuoksi valikoida? Entä jos firma muuttaa?

Laskimme kerran erään +50v. naisen kohdalla, että hän oli vuosikymmeniä ajanut tunnin työmatkaa. Tämä oli tässä vaiheessa vienyt häneltä vuoden elämästä!

Tulee olemaan erittäin kova paikka, jos joskus joudun kulkemaan pitkää työmatkaa. Toivottavasti silloin etäyhteydet ovat kehittyneet ;)..

Millainen työmatka sinulla on?



21 kommenttia:

  1. Tein myös Sitran testin ja masennuin. Autottomana kuvittelin saavani hyvät pisteet, mutta koska työmatkani on tällä hetkellä 18km, niin pisteet olivat surkeat. Julkisilla matkaan menee 40-50min. Olen juuri niitä, jotka selittävät kuinka käytän hyödyksi työmatkat - todellisuudessa tämä on selittämistä itselle, jotta työmatkan pituus on helpompi kestää. Viimeiset 10 vuotta työpaikkani on sijainnut ”hevonkuusessa”, jossa en ole halunnut asua. Mielelläni kävisin töissä kotini lähellä. Toivottavasti joku päivä :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Pystytkö lukemaan / kuuntelemaan kirjaa tai musiikkia tai onko joku harrastuksesi työmatkan varrella? Jos voisi mennen tai tullen pysähtyä harrastukseen tai ruokakauppaan? Toisaalta tosiaan, osa työpaikoista sijaitsee kaukana muista mukavuuksista, jolloin pidempi matka on itsestäänselvää. Kimppakyydit monesti auttavat näissä tapauksissa.

      Poista
  2. En ole itse tuosta Sitran testin aiheesta kauheasti blogissa kirjoitellut, mutta kun kuluttaa vähän, tulee pakosti säästettyä luontoa samalla! Taloudellisen riippumattomuuden tavoittelu on siis vielä eettisesti kestävää, haha.

    Itselleni työmatka on erittäin tärkeä asia ihan samalla tavalla. Arvostan omaa aikaani niin paljon, etten ymmärrä ihmisiä, jotka kuluttavat työmatkaan yhteen suuntaan yli 30 minuuttia. Oma matkani olisi vähän nopeampi metrolla, mutta kuljen bussilla, koska sen pysäkki on lähempänä työpaikkaa. Harvemmin vien töitäkään kotiin. Kun astun ulos työpaikan ovesta, ovat ajatukseni jo jossain ihan muualla.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kyllä, jokainen materian hankkimatta jättäminen on valinta ja toisaalta taas sijoituskohteiden vihreämpi valitseminen on valinta. Sinulla on aika paljon ollut kaukolentoja, joskin käsittääkseni yksityisautoilua et juurikaan harrasta :)

      Poista
  3. Minäkin tein sitran testin ja vaikka työmatka onkin 30 kilometriä, hiilijalanjälkeni oli pieni. Optimaalinen työmatka minulle olisi 30 minuuttia fillarilla. Pyöräillessä aivot oikeasti tuulettuu, toisin kuin autolla ajellessa. Käytännössä vaan taloudellisista syistä mahdollisuutta ei ole muuttaa tuollaisen matkan päähän töistä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Oletko koskaan ajatellut, että kesällä joskus taittaisit 30 km pyörällä tai osan siitä? Bussilla johonkin ja siitä fillarilla eteenpäin? Kuulin eräästä henkilöstä, joka yli 30 km matkaa veti ees taas pyörällä kesällä ja talvella..

      Poista
    2. Olen ajatellut, mutta sitten kuluisi aikaa tuhottomasti ja pitäisi syödä niin paljon :D taannoin kuljin 12 km työmatkan + töistä salille 10 km + kotiin salilta 17 km fillarilla ja kyllähän siinä sai sitten syödäkin sen edestä. Sekin vielä kun itselläkin on tuo koira, ikivanhakin vielä, niin en haluaisi että työmatkoihin menee tuhottomasti aikaa.

      Poista
  4. Kotona yrittäjänä ei ole työmatkoja. Voi kävellä villasukissa kahvinkeittimelle ja aloittaa vaikka siitä suoraan työt (esim katsoa kun pääoma kasvaa tai seuraavan sijoituksen etsintä). Ajan säästöä. Oikeasti olen tosi tarkka yleensäkin kaikista matkoista (lue en lomamatkoista) ja niihin kuluvista ajoista. En ole talodellisesti tarkka vaan ajallisesti. En halua käyttää aikaa siihen kun siirryn paikasta toiseen. Eli yritän minimoida matkat ja yhdistää niihin mahdollisimman paljon asioita...

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Optimointi pätee tässäkin tosiaan, samoin kuin rahankäytössä!

      Poista
  5. Mulla on nyt tän hetkisessä työpaikassani talvella n. 40 minuutin pyöräilymatka töihin, kesällä n. 30, ja kävellen+bussilla n. 30. (Matka n.9 km) Ihannematka mulle olisi 15 minuutin pyöräilymatka. (Tai tietty lyhyempikin kävisi, 5 min kävelykin ois kiva, mut realistisesti ajateltuna vartin polkemisen päästä voisi löytyä paljon työpaikkoja.)

    Koska omaa autoa ei ole, vertailukohtana pyöräilylleni on vain bussit, ja työmatkaliikenne niissä nyt ei mitään herkkua ole, joten paljon mieluummin poljen kuin bussailen. :D Huonoilla keleillä kyllä valitsen välillä bussinkin. Tän hetkinen työmatkani alkaa jo lähestyä mukavuusmaksimiani, joka on ehkä jotain yli 10 km ja yli 45 min.

    Nuo tuntipalkkalaskelmat on kyllä kiinnostavia. Mun kohdalla matkoihin + työajan ulkopuoliseen puuhailuun työpaikalla (työvaatteiden vaihto, eväiden purku repusta ym. palkattoman ajan valmistelut) menee noin 1,5-2 h/päivä. Työpäivät on ollut 5-8,5 h, yleensä 6. Eli tuntipalkkani 10,67 € muuttuukin kesäkelillä polkiessa peruspäivänä n. 8,54 €/h :ksi. (64,02 €/7,5 h.) Pahimmillaan (5 h päivänä huonolla kelillä; 53,35 €/7 h) tuntipalkaksi tulee 7,62 €. Parempi kun ei näitä laske... ;)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mites on muuten Turussa talvipyöräily tänä vuonna sujunut? Kovin jäistä tuntuu usein olevan, mutta onko siellä itse asiassa useimmiten sulaa?

      Monissa työtehtävissä tosiaan tuo vaatteiden vaihto ja valmistautuminen ei ole palkallista. Sekin kannattaa laskea tuntipalkkaa miettiessä.

      Poista
    2. No juuri nyt torstaina kun varoteltiin uutisissa, että hyvin laajasti Suomessa on pahat pääkallokelit, täällä oli melkein sulaa. :D

      Pahinta omasta mielestäni pyöräillessä on se, kun ensin tulee loskaa, jota ei aurata pois, (vaan siihen tulee renkaiden ja kenkien mutkittelevat syvät jäljet,) ja joka sitten jäätyy. Tällainen röpelöjää on inhottavan vaarallista. Jonkin verran tätä on tänäkin talvena Turussa valitettavasti ollut. Itse olen silloin joko välttänyt liikkumista, mennyt bussilla tai ajellut pahimmat pätkät hoitamattoman kevyenliikenteen väylän viereisellä hoidetulla ajoradalla autojen kiusana.

      Tänä vuonna Turussa on pieni talvikunnossapidon testireitti, jolla kokeillaan tien sulana pitämistä suolaamalla. En ole ihan varma, miten itse tähän suhtaudun, onko hyvä vai huono. Tässäkin kun on omat ongelmansa. Omat matkani kulkee osittain tämän testireitin läpi, mutta osittain reiteillä, joilla aurataan&sepelöidään tai sitten ei hoideta. Omasta mielestäni kai nopeahko auraus olisi paras ratkaisu. Ymmärrän kyllä että isossa kaupungissa on paljon väyliä, eikä kaikkia voi heti olla auraamassa...

      Keväisin on aina ihana vapauden fiilis, kun nastarenkaat saa vaihtaa kesärenkaisiin ja vielä kun myöhemmin sepeli on harjattu pois ja siirryn kesäfillarini selkään, on meno ihanan kevyttä kun on tuoreessä muistissa talven raskaus. Kevättä odotellen! :)

      Poista
  6. Mun mielestä bussissa tai autossa käytetty työmatka-aika saisi olla niin lyhyt kuin mahdollista, se on ihan hukkaan heitettyä aikaa. Sen sijaan esim. pyörällä kuljen mielelläni vaikka ylikin puoli tuntia, se on mielestäni niin kivaa ja virkistävää :) Ja onhan se terveellistäkin.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kyllä, fillarointi on kaikin puolin hyväksi ihmisille ja yhteiskunnalle :)

      Poista
  7. Pk-seudulla on vaikeaa päästä hyviin työmatka-aikoihin julkisilla, riippuen toki missä asuu. Olenpa kuullut 1h 20min matkasta suuntaansakin :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niin on (syy miksi en asu siellä). Myös muut matkat (kyläily, kuntosali, kauppa) ovat usein melko pitkiä.

      Poista
    2. No ei ehkä ole noin mustavalkoista tämä. Itse asun pk-seudulla ja työmatka on 10 minuuttia, kävellen. Enkä ole Helsingin keskustassa töissä.Julkinen liikenne toimii täällä niin hyvin, että ei kenelläkään tutullakaan ole työmatka kuin maksimissaan 30 minuuttia.

      Poista
  8. Työmatka 30km suuntaansa, sen verran maaseudulla/maakunnassa ollaan että oma auto ihan pakollinen (myös harrastuksiin tarvetta - tästä johtuen autokaan ei taloudellisin mahdollinen valinta).
    Pidän etätyöpäiviä mahdollisuuksien mukaan, käytännössä 1-2 työpäivää viikossa. Siinä saa hyvin optimoitua myös työaikaa kun voi aamulla istahtaa koneen ääreen heti herättyään eikä kulu aikaa meikkaamiseen, tavaroiden järjestelyyn, eväiden tekoon jne.
    Olen myös melko ääniherkkä mistä johtuen avokonttorissa oleminen on välillä suurta kärsimystä - etäpäivinä pystyy keskittymään, tekemään tehokkaasti ja jaksaa taas niiden välissä konttorin hälinääkin paremmin.

    VastaaPoista
  9. Mä olen aina ollut sen verta laiskan pulskea, että maks 30 minuuuttia julkisilla töihin tai kouluun. Muuten en mene ollenkaan :D
    Oon huomennaut että Helsingissä keskustan tuntumassa melkein kaikki matkat kannattaa kävellä, hyötyliikuntaa + bussin odottelu ja kulkuaika usein pidemmät kuin se että heti kävelisi.

    VastaaPoista
  10. Minä fillaroin työmatkan, jonka pituus on noin 7km. Kesällä sen hurauttaa 20 minuutissa, eikä talvella paljoa siitä häviä.

    Satsasin hyvään pyörään, talvirenkaisiin ja asianmukaisiin varustuksiin. Niiden avulla uskon tekeväni kohtuullisen edullisia työmatkoja, etuna myös aivojen tuulettuminen ja hyvässä kunnossa pysyminen. Me like!

    https://tuhlarisaastaa.blogspot.fi/

    VastaaPoista