sunnuntai 12. helmikuuta 2017

Auton vaihto budjetilla

Taidan olla melko supliikin kauppamiehen avovaimo, sillä autohommat järjestyivät viikossa!

Kirjoitin viimeksi, että vanha automme oli isoa ja hintavaa, n. 250€ remonttia vailla. Näitä tämän hintaluokan remontteja alkoi olla vähäisistä kilometreistä huolimatta melko tiheään, joten oli tarve vaihtaa aavistuksen tuoreempaan malliin. Tässä hiukan speksejä valinnallemme.

Vanha automme:
- 98 vm. sedan-mallinen tdi-moottorilla, hyvin pieni kulutus, iso dieselvero (n. 600€/vuosi), ostohinta vuonna 2013 1200€, käyttökilometrit vähentyneet reilusti kaupungin vaihdon jälkeen, ajettu nyt 370 000 km. Meillä lähes aina koirat kyydissä takapenkillä häkeissä, joten tilanpuutetta oli. Pitää valita, ottaako kyytiin kaverit vai koirat. Kalliita jatkuvia remontteja tiedossa, kuskin penkissä jousi painaa selkää, ovet eivät toimi/temppuilevat pakkasella..

Speksit uudelle autolle:
- koirien häkit pitää mahtua takakonttiin
- bensa, koska halvempi vero ja meidän nykyisillä kilometreillä diesel ei kannata
- hinta mahdollisimman halpa
- ei isoja todennäköisiä remonttiriskejä
- oma preferenssi ja himo Skodan RS farkkuihin, joskin ne ovatkin sitten ostovoimani ulottumattomissa



Uuden auton vaihtoehtoja, joita vertailimme omalta alueeltamme:

1. Skoda Octavia, vuosimallit 2003-2008. Mahdollinen hintahaarukka 4500 - 6000 €. Ei saisi olla ajettu bensalla paljoa yli 200 000 km, dieselillä kilsat saa olla 300 000 km paikkeilla. Sedan-malli ok, koska tämän automallin takakonttiin saa silti hyvin koirien häkit, kun ottaa hattuhyllyn pois. Mietityttää hinta, säästöön jää niin vähän likvidejä varoja tämän jälkeen. Lisäksi vaikea arvioida, mikä hyötysuhde uudemmalla mallilla ja korkeammalla hinnalla olisi seuraaviin vaihtoehtoihin nähden.

2. VAG-konsernin farkut (volkswagen, seat, skoda, audi..) . Vuosimallit 2001-2004. Näistä löytyy keskimäärin tosi hyviä autoja, hyvin yleinen malli Suomessa esim. Golf. Varaosat halpoja, huolto helppoa, ei ruostu helposti.. Näillä toki hintahaarukka ihan mitä sattuu, mutta nyt oli esim. 2000 - 4000 € skaalalla mahdollisuuksia.

3. Autoliikkeestä ostaminen. Eräässäkin autoliikkeessä olisi ollut 1500€ vaihtohyöty mistä tahansa katsastetusta kotterosta. Silti kyseisen liikkeen autojen hinnat lähtivät viidestä tonnista eteenpäin, eikä halvimmasta kategoriasta löytynyt lainkaan meille sopivia malleja. Tämä tarkoittaisi silti noin 6000 € panostusta autoon, vaikka pääsisimmekin vanhasta eroon samalla.

Päädyimme lopulta koeajamaan ja katsomaan lähes naapuristamme löytynyttä perusfarkkua. Sovimme kaupantekohetken. Sitten seuraavana päivänä löytyi lähikaupungista vastaava, vuoden vanhempi mutta pienemmillä kilometreillä - kuitenkin ilman ilmastointia ja naarmu tuulilasissa.

Tästä toisesta autosta saimme kuitenkin vähän neuvotteluaseita ja saatiin tuo eka perusfarkku hieman alennetulla hinnalla,  2200€. Wuhuu! Kilometrejähän siinä toki on, että ei sillä todennäköisesti paria vuotta pidempään juhlita, mutta meidän tarkoitukseen sopii.

Tarina ei kuitenkaan pääty tähän, vaan ekana iltana ajettuamme 5 kilometriä syttyi moottorin merkkivalo ja moottorista sammui yksi pytty (tai jotain, en tiedä autokielestä mitään :D). Onneksi auton myyjä oli ystävällinen herrasmies, joka hoiti korjauksen nopeasti omaan piikkiinsä, ja auto oli meillä huollettuna pihassa jo seuraavana aamuna.

Vanha rotiskommekin lähti kaupaksi vuorokaudessa, jollekin remppakaverille 300€ hintaan.

Minkälaisilla kriteereillä sinä valitset kulkupelisi?

4 kommenttia:

  1. Haluatko paljastaa minkä auton te nyt sitten ostitte? Eikö ole tylsää että joudut nyt ostamaan taas uuden auton parin vuoden päästä. Jos olisit laittanut pari tonnia lisää niin olisi ehkä saanut vähemmän ajetun biilin?

    No toisaalta mikäs minä olen asiaa kommentoimaan kun ajelen itse vm 2001 ja 200tkm ajetulla bensarämällä =D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No Golffiin me päädyttiin. Tylsempää olisi, että oisin laittanut kaikki rahat nyt huonoon sijoitukseen! :) Samankaltaisilla menopeleillä siis huruutellaan..

      Poista
  2. Turvallista matkaa. Kannattaa opetella tekeen perus remppoja itse. Noita tee se itse halleja löytyy monista kaupungeista. Osat motonetistä tai romikselta. Itsellä tapana ostaa tuollanen 200t ajettu kottero ja itse remppailla. T:pantti

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos! Hmm jätän mielelläni autoasiat miehen vastuulle, (renkaiden vaihtoon osallistun aina) mutta tällä periaatteella kyllä toimitaan. Kiva kun kommentoit pantti!

      Poista