perjantai 24. huhtikuuta 2020

Mimmillä omaa rahaa eli yhteisen taloustilin perustaminen

Mulla on nykyään omaa rahaa!

Ja se tuntuu aika hauskalta.

Kuva: Annie Spratt, Unsplash.com


Saimme vihdoin aikaiseksi puolison kanssa perustettua yhteinen taloustili.  Molemmat siirtävät tilille 200 € / kk + lapsilisä n. 94 €. Myös lapsen kuukausisäästö rahastoon siirtyy nyt automaattisesti tältä tililtä. Emme vielä tiedä, riittääkö tuo summa. Mutta tällä kokeillaan. Tältä tililtä maksetaan ruokaostokset, vakuutukset, sähkö, autopaikkamaksut, lapsen tarvikkeet ja muut yhteiseen hyvään menevät asiat.

Meillä on vähän erikoinen systeemi, kun mies elää säästöillään ja kesätyötuloilla ja minä vanhempainpäivärahalla. Mutta mies tulee kesällä taas tienaamaan runsaasti ja toisaalta minä siirryn hoitovapaalle syksyllä. Sitten katsotaan uudelleen käytettävissä olevat tulot.

Rahantulopäivän jälkeen omalta tililtäni lähtee lainanlyhennykset, sijoitukseen menevä summa sekä tuo taloustilisiirto. Näin sitten jäljelle jäävä summa on selkeästi minun omaa rahaa. Minä olen vastuussa siitä, miten tuon summan käytän tai jätänkö käyttämättä. Tuntuu ihanalta, että myös minä olen tärkeä ja voin huolehtia itsestäni sillä summalla, jos siis sinne jotain jää. Kun on velvollinen huolehtimaan lapsesta, lemmikeistä ja asuntolainasta, itseen käytetty raha tuntuu kolauksena omatunnossa.

Tämä ei tietenkään tarkoita, että rahaa olisi enempää käytettävissä kuin ennenkään. Mutta näin panostamme molemmat yhtä paljon tällä hetkellä perheen talouteen ja rahan käyttö on avointa. Harrastuksiin, omiin vaatteisiin ja muihin "omiin juttuihin" jää nyt selkeämpi määrä rahaa. Jatkuvat Mobile Pay-rahapyynnöt puolin ja toisin jäävät tällä historiaan.

Omaa rahaa olen käyttänyt nyt seuraavasti:

  • Investointi asunnon kehittämiseen (tarkoitus yrittää myyntiä vuoden kuluttua) eli vaatekaapin vetokorit n. 200 €.
  • Verkkokaupoista tulossa kesätossut, farkkutakki ja laukku (edelliset päätyneet roskikseen).
  • Ompeluharrastukseen. Korona-aikana tämä on mukava tapa viettää satunnaiset vapaahetket vauvanhoidosta ja toivottavasti myös kehityn tässä hyödyllisessä taidossa.

Kerron sitten lisää, kun saadaan kokemusta tästä uudesta systeemistä.

Miten teidän perheissä on rahankäyttöä jaettu?


6 kommenttia:

  1. Hei, olipa ihana kysymys. :) Meillä rahankäyttö perheessä on jaettu niin että molemmat siirtää ruoka/talouskassaan 300€/kk eli yhteensä 600€ (sis. ruoan ja taloustuotteet). Joka riittää hyvin kahdelle aikuiselle ja kolmelle lapselle (13v, 11v, ja 9v.) Asuntolainaan laittaa molemmat 550€. Minä laitan lasten säästöön rahaa. Puoliso maksaa sähkön, veden, lämmön ja lasten+oman puhelinlaskun. Minä maksan oman puhelinlaskun. Vakuutukset menee osittain op:n bonuksilla ja puoliso maksaa loput mitä jää. Myös autokulut menee puolisolle. Aikaisemmin kun lapset oli hoidossa minulle tuli noin 350 euron päikkärimaksut ja sieltä on jäänyt laskujen jakautuminen näin. Miehellä on reilusti parempi palkka ja olen välillä kysynyt maksaisinko osan mutta ei kuulema tarvitse maksaa. Säästöön laitamme molemmat useamman satasen kuussa ja loput omat rahat voi käyttää mihin haluaa. Lasten vaatteet on usein minun pussista ja lasten harrastusmaksut pyritään/tai siis minä pyrin maksamaan puoliksi, ettei kaikki menisi miehen pussista. Tässä meidän perheen rahankäyttö suurinpiirtein.

    VastaaPoista
  2. Itse olen äitiyslomalla, loppukesästä palkallisten kesälomien jälkeen siirryn hoitovapaalle. Tähän asti olemme siirtäneet yhteiselle tilille aina saman summan rahaa, josta tosiaan maksamme kaiken yhteisen + lapsen menot.

    Hoitovapaalle siirtymisen jälkeen en tiedä mitä teemme, koska se raha ei riitä yhteisiin menoihimme. Uskoisin, että mies tulee maksamaan hieman enemmän ja osan omasta summastani kuittaan säästötililtä.

    VastaaPoista
  3. Meillä on aika eri systeemi. Siirretään kaikki rahat yhteiselle tilille, puolisoni palkka ja minun hoitavapaan tuet. Sitten maksetaan kaikki yhteiset menot sieltä tililtä ja lopuilla maksetaan 50/50% molemmille kk-rahaa miinus puskurisäästö :) On toiminut hienosti ja molemmille jää hyvin käteen.

    VastaaPoista
  4. Meillä on kaksi yhteistä tiliä, joihin siirrämme molemmat yhtä suuret summat kerran kuussa: asuminen ja ruoka. Asumistililtä maksetaan kaikki asumiseen liittyvät kulut. Ruokatilille meillä on myös maksukortit, joten kumpi tahansa voi maksaa yhteisiä ostoksia suoraan tililtä. Tileille kertyy sen verran ekstraa, että niistä sitten maksamme myös yhteisiä lomakuluja ym. isompia hankintoja. Meillä on aika lailla yhtä suuret tulot, joten on ollut helppo jakaa kaikki tasan. Jos toisella tulot laskisivat, niin sitten toki mietittäisiin jako uudelleen.

    VastaaPoista
  5. Meillä myös yhteinen tili, jolle siirrämme molemmat saman summan. Yhteiseltä tililtä ostetaan ruoat ja maksetaan bensat,jäte, sähkö, vesi, kiinteistöverot, vakuutukset jne. Kuukausisumma siis huomattavasti suurempi kuin teillä, mutta periaate sama. Näin on toimittu jo 20v. Pari vuotta sitten alettiin maksamaan kaikki yhteiset ostokset Norwegianin kortilla ja saatu ihan hyvin pisteitä, nytkin siellä olisi vähän päälle 300e. Kun Norwegianin lasku tulee kuun alussa, olen maksanut sen juurikin tuolta yhteiseltä tililtä. Lopetettiin nyt Norwegianin kortin käyttö kun ei tiedä edes onko pisteille käyttöä, onko koko lentoyhtiötä loppuvuonna/ensi vuonna.

    Mutta siis yhteinen tili on ihan jees ja mun mielestä aivan ehdoton.

    VastaaPoista
  6. Hei ja ensimmäisenä onnittelut mielenkiintoisesta blogistasi, olen lukenut nyt sen ensimmäisestä postauksestasi tähän viimeiseen kuluvan viikon aikana. Toiseksi onnittelut lapsestanne! Meillä toinen lapsi on jo täysi-ikäinen ja toinen rippikouluiässä. Meillä minä maksan asuntolainan, vastikkeen jne. - yhteensä ehkä 2/3 perheen kuluista, mutta se on ok, sillä myös palkkani on vaimoani parempi. Rahamme ovat olleet aina yhteiset, vaikka meillä ei ole ollut yhteistä taloustiliä tai vastaavaa. Myönnän silti, että järjestelyjä olisi ehkä hyvä tehdä enemmän, sillä säästäväisenä ja vähään tyytyväisenä miehenä, en sitten oikein raaski ostaa itselleni juttuja. Eli toisaalta pidän avarasta systeemistämme, mutta ehkä selkeämpi jako kummankin "omiin käyttörahoihin" olisi paikallaan?

    VastaaPoista