sunnuntai 12. helmikuuta 2017

Auton vaihto budjetilla

Taidan olla melko supliikin kauppamiehen avovaimo, sillä autohommat järjestyivät viikossa!

Kirjoitin viimeksi, että vanha automme oli isoa ja hintavaa, n. 250€ remonttia vailla. Näitä tämän hintaluokan remontteja alkoi olla vähäisistä kilometreistä huolimatta melko tiheään, joten oli tarve vaihtaa aavistuksen tuoreempaan malliin. Tässä hiukan speksejä valinnallemme.

Vanha automme:
- 98 vm. sedan-mallinen tdi-moottorilla, hyvin pieni kulutus, iso dieselvero (n. 600€/vuosi), ostohinta vuonna 2013 1200€, käyttökilometrit vähentyneet reilusti kaupungin vaihdon jälkeen, ajettu nyt 370 000 km. Meillä lähes aina koirat kyydissä takapenkillä häkeissä, joten tilanpuutetta oli. Pitää valita, ottaako kyytiin kaverit vai koirat. Kalliita jatkuvia remontteja tiedossa, kuskin penkissä jousi painaa selkää, ovet eivät toimi/temppuilevat pakkasella..

Speksit uudelle autolle:
- koirien häkit pitää mahtua takakonttiin
- bensa, koska halvempi vero ja meidän nykyisillä kilometreillä diesel ei kannata
- hinta mahdollisimman halpa
- ei isoja todennäköisiä remonttiriskejä
- oma preferenssi ja himo Skodan RS farkkuihin, joskin ne ovatkin sitten ostovoimani ulottumattomissa



Uuden auton vaihtoehtoja, joita vertailimme omalta alueeltamme:

1. Skoda Octavia, vuosimallit 2003-2008. Mahdollinen hintahaarukka 4500 - 6000 €. Ei saisi olla ajettu bensalla paljoa yli 200 000 km, dieselillä kilsat saa olla 300 000 km paikkeilla. Sedan-malli ok, koska tämän automallin takakonttiin saa silti hyvin koirien häkit, kun ottaa hattuhyllyn pois. Mietityttää hinta, säästöön jää niin vähän likvidejä varoja tämän jälkeen. Lisäksi vaikea arvioida, mikä hyötysuhde uudemmalla mallilla ja korkeammalla hinnalla olisi seuraaviin vaihtoehtoihin nähden.

2. VAG-konsernin farkut (volkswagen, seat, skoda, audi..) . Vuosimallit 2001-2004. Näistä löytyy keskimäärin tosi hyviä autoja, hyvin yleinen malli Suomessa esim. Golf. Varaosat halpoja, huolto helppoa, ei ruostu helposti.. Näillä toki hintahaarukka ihan mitä sattuu, mutta nyt oli esim. 2000 - 4000 € skaalalla mahdollisuuksia.

3. Autoliikkeestä ostaminen. Eräässäkin autoliikkeessä olisi ollut 1500€ vaihtohyöty mistä tahansa katsastetusta kotterosta. Silti kyseisen liikkeen autojen hinnat lähtivät viidestä tonnista eteenpäin, eikä halvimmasta kategoriasta löytynyt lainkaan meille sopivia malleja. Tämä tarkoittaisi silti noin 6000 € panostusta autoon, vaikka pääsisimmekin vanhasta eroon samalla.

Päädyimme lopulta koeajamaan ja katsomaan lähes naapuristamme löytynyttä perusfarkkua. Sovimme kaupantekohetken. Sitten seuraavana päivänä löytyi lähikaupungista vastaava, vuoden vanhempi mutta pienemmillä kilometreillä - kuitenkin ilman ilmastointia ja naarmu tuulilasissa.

Tästä toisesta autosta saimme kuitenkin vähän neuvotteluaseita ja saatiin tuo eka perusfarkku hieman alennetulla hinnalla,  2200€. Wuhuu! Kilometrejähän siinä toki on, että ei sillä todennäköisesti paria vuotta pidempään juhlita, mutta meidän tarkoitukseen sopii.

Tarina ei kuitenkaan pääty tähän, vaan ekana iltana ajettuamme 5 kilometriä syttyi moottorin merkkivalo ja moottorista sammui yksi pytty (tai jotain, en tiedä autokielestä mitään :D). Onneksi auton myyjä oli ystävällinen herrasmies, joka hoiti korjauksen nopeasti omaan piikkiinsä, ja auto oli meillä huollettuna pihassa jo seuraavana aamuna.

Vanha rotiskommekin lähti kaupaksi vuorokaudessa, jollekin remppakaverille 300€ hintaan.

Minkälaisilla kriteereillä sinä valitset kulkupelisi?

11 kommenttia:

  1. Haluatko paljastaa minkä auton te nyt sitten ostitte? Eikö ole tylsää että joudut nyt ostamaan taas uuden auton parin vuoden päästä. Jos olisit laittanut pari tonnia lisää niin olisi ehkä saanut vähemmän ajetun biilin?

    No toisaalta mikäs minä olen asiaa kommentoimaan kun ajelen itse vm 2001 ja 200tkm ajetulla bensarämällä =D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No Golffiin me päädyttiin. Tylsempää olisi, että oisin laittanut kaikki rahat nyt huonoon sijoitukseen! :) Samankaltaisilla menopeleillä siis huruutellaan..

      Poista
  2. Turvallista matkaa. Kannattaa opetella tekeen perus remppoja itse. Noita tee se itse halleja löytyy monista kaupungeista. Osat motonetistä tai romikselta. Itsellä tapana ostaa tuollanen 200t ajettu kottero ja itse remppailla. T:pantti

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos! Hmm jätän mielelläni autoasiat miehen vastuulle, (renkaiden vaihtoon osallistun aina) mutta tällä periaatteella kyllä toimitaan. Kiva kun kommentoit pantti!

      Poista
  3. No todella hyvä, että myyjä itse suostui korjaamaan heti autoon tulleen vian! Mä itse valitsen auton sillai, että autovaraosat ovat siihen edullisia ja tietenkin sellainen merkki, jota osaan laittaa. Tällä hetkellä pystyn itse korjailemaan jo vaikka minkälaisia vikoja ilman korjaamoa.

    VastaaPoista
  4. Itsellä on vähän samanlainen vertailu menossa. Itse kaarrun aina dieselautoon, sillä olen kokenut että diesekorjaaminen ja huolto on vain vaivattomampaa. Kilometrejä oli meidänki autossa paljon, mutta sen takia ostopäätöstä ei minustakaan kannata jättää tekemättä, vaan juurikin kiinnittää huomiota ominaisuuksiin ja kuntoon.

    VastaaPoista
  5. Olipas mukava myyjä, että omaan piikkiin hoiti auton korjauksen. Itselle tulee auton osto ajankohtaiseksi ensi kuun lopussa. Sillä muutan toiselle paikkakunnalle ja julkiset eivät kulje hyvin ja töihin olisi päästävä. https://www.autoasisaimaankatu.fi/

    VastaaPoista
  6. Itsekin tuli vaihdettua tässä syksyllä auto. Vanha kaara nimittäin jäi viime talvena vähän turhan usein tien poskeen työmatkoilla täällä Turengin ja Hämeenlinnan välillä. Itsekin ostin käytettynä, mutta silti huomattavasti uudemman kuin edellinen. Käytän autoa päivittäin, ja nyt syksyllä auto on kyllä jatkuvasti ihan kurainen, taas pitäisi varmaan käydä autopesulavisiitillä.

    VastaaPoista
  7. Auton vaihto on aina haastava projekti. Yleensä katsoo vain hintalappua ja ajokilometrejä. Olen huomannut, että huoltokirja on myös hyvä katsoa. Ilmeisesti kommentista päätellen päädyitte Volkswagen Golf auton hankkimaan. Meillä myös on Volkswagen Golf täällä Espoossa. Vähän on joutunut huoltamaan ja katsastusasemalla käyminen on myös ollut nopea käynti ilman ongelmia :)

    VastaaPoista
  8. Ei ole Golf mikään tylsä valinta, tai tylsä tietenkin siinä mielessä, että kaikki toimii aina niinkuin pitää. Meillä tuli nyt vähän vajaa kymmenen vuoden ajon jälkeen ensimmäinen "kunnon" huoltotoimenpide vastaan, kun ilmansuodatin menee vaihtoon. Siihenkin löytyi kätevästi varaosa paikallisesta liikkeestä täältä Kajaanista.

    https://www.korpiauto.fi/autovaraosat

    VastaaPoista
  9. Kiva, että uusi auto löytyi! Itse olen ruvennut miettimään, että koska pitäisi pistää oma Corolla vaihtoon. Toistaiseksi huoltokustannukset ovat pysyneet aisoissa, mutta saa nähdä, miten käy nyt, kun se pitäisi taas katsastuttaa. Katselen tässä juuri parhaaillaan Toyotan valtuutettua merkkihuoltoa Nummelan seudulla.

    https://muuralanautohuolto.fi

    VastaaPoista