lauantai 21. tammikuuta 2017

Introvertin lauantai ja työnhakua aloittamassa

Viikonloput menevät nopeasti ja niitä on liian harvoin. Tällä kertaa saan viettää viikonloppua ylhäisessä yksinäisyydessäni, rakkaani kirmatessa maailmalla :). Sanonnalla ylhäinen yksinäisyys on minulle positiivinen kaiku, sillä minä todella nautin, kun saan joskus olla yksin. Voi kulua useampikin yksin vietetty viikko tai viikonloppu, ennen kuin alan todella tuntea oloni yksinäiseksi. Ensinnäkin perjantaisin olen työviikon jäljiltä niin väsynyt, että en jaksaisi keskustella tai mennä mihinkään ja lauantait yksin ovat todellisia inspiraatiopäiviä.

Kiitos sosiaalisemman mieheni, tällaisia ihan yksinäisiä tai kahdestaankaan vietettyjä päiviä on todella harvoin, mikä tekee minullekin hyvää. Kuitenkin juuri nämä yksinäiset lauantait ovat minulle parasta palautumista. Yleensä siivoan, hoidan ruokaostokset, liikun, ulkoilen, kirjoittelen blogia ja illaksi majoittaudun sohvalle katsomaan elokuvaa tai sarjoja Netflixistä. Ja jotenkin en haluaisi muuttaa suunnitelmaani, jos joku vaikka pyytääkin jonnekin kylään (mikä olisi kyllä hienoa suostua koska ystäviä ei voi olla liikaa, eikä minulla ainakaan ole). 

Nytkin päivän virallinen agenda (työn haku) on vielä aloittamatta, mutta olen herännyt varhain ja virkeänä, joogannut, käynyt jäällä koirien ja ystävän kanssa lenkillä, tehnyt ruokaostokset ja lukenut blogeja. Tosin eilen illan sain viettää hauskalla tyttöporukalla.

Kohti korkeuksia! Samantha Sophia, Unsplash


No sitten siihen virallisempaan asiaan. Eli määräaikainen työsuhteeni lähestyy vääjäämättä kohti loppuaan. Olisi aika aloittaa aktiivinen työnhaku. Olen jo lähettänyt yhden systeemihakemuksen avoimeen paikkaan ja kaksi sähköpostikirjettä joissa on ollut lyhyt esittely ja CV. Toisesta sain vastauksen, että pitävät minut mielessä, mutta juuri nyt ei aivan minun osaamiselleni paikkoja. Lisäksi avasin tilin Pockethuntiin, mutta en tiedä miten profiloisin itseäni siellä. Ja käyttääkö sitä työnantajat? LinkedIn-profiili on jokseenkin ajan tasalla ja uusi CV-kuva otettu. Ai niin, olen jossain rekryprosessissa myös edelleen mukana AcademicWorkin kautta, mutta homma on jäänyt heillä ilmeisesti jumiin toimeksiantajasta johtuvasta syystä. 

Mitkä olisivat oikeat askeleet uuden työn löytämiseksi?

Kumous-palvelusta sain ilmaisen "Tiivistä työnhaustasi timantti"-oppaan, jonka avulla aion jatkossa paremmin profiloida hakemuksiani ja cv:ni.

En ole vielä aloittanut kampanjaa täysillä, koska määräaikaisen työsuhteen päättyminen tekee uuden työn aloittamisen ajoituksesta haastavaa. Lisäksi olen jotenkin saanut sellaisia viboja, että nykyisessä duunissani voisi olla jatkon mahdollisuuksia, mutta en mitään virallista. Tämän selvittämiseksi kaveri antoikin huippuvinkin, että kysyn esimieheltäni, voinko käyttää häntä suosittelijana kun nyt laitan hakemuksia. Se varmaankin nopeuttaisi päätöstä jatkostani nykyisessä organisaatiossani. 

Markkinoin hieman työttömyyden uhkakuvaani yhdistyksessä, jossa olen mukana, sillä muilla tyypeillä siellä on hyviä suhteita eri firmoihin. Uhka ja mahdollisuus on se, että olen kahden eri aihepiirin asiantuntija, mutta en oikein osaa yhdistää näitä mihinkään olemassa olevaan työhön. Minulla on kuitenkin paljon osaamista kaikenlaisesta yrityksen sisäisestä toiminnasta ulkoiseen viestintään ja ns. Account/service manager-tyyppistäkin kokemusta, eli asiakkaiden tapaaminen on tuttua. Teen mielelläni erilaisia projekteja ja opin nopeasti uusia kokonaisuuksia. Unelmieni työ linkittyisi jotenkin sydäntä lähellä oleviin aiheisiin, mutta en ole missään nimessä ronkeli, vaan innostun aidosti monenlaisista jutuista.

Ajattelin spämmätä ainakin finanssipuolen isoihin taloihin avoimia sekä suoria hakemuksia ja yrittää löytää henkilökohtaisia kontakteja niistä. Samaan aikaan pitäisi laatia LinkedIniin jonkinlainen slideshare-esitys toisesta asiantuntija-alueestani, kunhan vain löytäisin sille aikaa. Työn haku itsessään töiden ohella on haastavaa, ja meillä ei työpaikalla ole edes tilaa, josta puhe ei kuuluisi muille (Kyllä, wc:stäkin kuuluu läpi). Soittelut firmoihin pitäisi siis tehdä lounastauolla ulkona tai sillä riskillä, että muut kuulevat.

Haave yrittäjämäisestä työn teosta myös hieman kangistaa mieltäni, sillä haaveilen vapauksista ja uusista tavoista tehdä työtä.

p.s. Mulla on nyt oikeasti yli 20 000 € rahaa ja varallisuutta!



11 kommenttia:

  1. Minä olen vähän kahden vaiheilla lähdenkö hakemaan kunnolla töitä vai palaanko vanhaan työhöni vähäksi aikaa ja katson vaikka puolen vuoden kuluttua uudestaan. Jos päädyn hakemaan nyt töitä, ajattelin laittaa tiedot ainakin Monsterin CV-pankkiin (jota ilmeisesti jotkut rekryfirmat käyttää?) ja ottaa yhteyttä suorahakuyrituksiin. Yhteyttä siis ihan puhelimella ja laittamalla avoimia hakemuksia. Hakemusta jo vähän hahmottelin, koska meinasin tehdä sen ihan uudella tavalla. Ja tietty haen niitä muutamaa kiinnostavaa työtä, jotka löysin.

    No siis nyt tuntuu kyllä vähän siltä, että menen ensin katsomaan vanhan työn ja siinä tapahtuneet muutokset. Tsemppiä sulle työnhakuun!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niin ja sun lauantaista piti sanoa, että se on just semmoinen miten minä nyt mieluiten vietäisiin aikaa, jos saisin valita. Yksin, ulkona ja hiljaisuudessa. Onneksi kohta pääsee töihin lepäämään

      Poista
    2. Oma suunnitelmasi kuulostaa loogiselta ja hyvältä. Mahdollisuuksia voi tulla toisella tavalla kun on työelämän puolella näkyvissä :)

      Poista
  2. Ihana lauantai sinulla ollut! Ja tuo lopun huutomerkkiä ennen oleva varallisuusluku loistava.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No oli joo :) Ainut, että uusi tyyny ilmeisesti aiheutti kamalan päänsäryn, joka kesti pitkälle tähän päivään. Ja kiitos, olen itsekin tyytyväinen edistyksen näkymiseen Vihdoin!

      Poista
  3. Täydellinen lauantai! Onnea työnhakuun. Jossain luki että tärkein juttu työnsaannin suhteen on hakemuksen ensimmäinen kappale. Mutta mene ja tiedä...

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo, pitää erottua jotenkin kiinnostavalla, ärsyttävän radikaalilla tavalla muista :) Miten sen sitten toteuttaisi, onkin vain luovan kirjoittamisen taidoista kiinni.

      Poista
  4. Ihana lauantai ollut! Oma seura paras seura, ainakin minun mielestä.. :) Ja huikee juttu tuo varallisuuden kasvu! Itsellä tuntuu olevan niin pitkä matka sinne. Mut pikkuhiljaa..

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos! No sinnikäs työ palkitaan. Jossain vaiheessa olin ajatellut, että ostan sit muuten skumpat kun tämä tilanne.. no tänään juotiin tuoremehua :D

      Poista
  5. Moikka,

    hei ihan aluksi todettava että kiitos tosi mielenkiintoisesta blogista. Mun mieltä lämmittää kovasti kun naisia saadaan kiinnostumaan raha-asioista ja kun jaksat vielä käsitellä aihetta tosi henkilökohtaisella tasolla.

    En tiedä tarkemmin että missä päin suomea tällä hetkellä vaikutat, mutta sellaisen käsityksen olen saanut että paikkakunta ei ole pääkaupunkiseudulla? Mikäli olen ymmärtänyt oikein niin mä ihan tosissani tässä vaiheessa sun uraa suosittelisin, että harkitsisit suuntaamista pääkaupunkiseudulle duunin perässä. Täällä ekonomeilla on _niin_ paljon paremmat urakehitysmahdollisuudet verrattuna muuhun Suomeen että oksat pois. Myös kaikki KV-hommat ja kontaktit ihan yleisesti ottaen paremmat, joten eteneminen on helpompaa.

    Toki teet omat ratkaisusi, mutta halusin tuoda tälläisen pointin esiin.

    Ja blogin suhtee, keep up the good work!

    BR, Sanna

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ihanaa, että kommentoit ja tykkäsit :)

      Joo en ole pk-seudulla. Miehen opintojen vuoksi ollaan täällä kaukana ja yritän luoda uraa täällä. Toki jos ei tärppää niin sitten laajennetaan perspektiiviä :)

      Poista